Paarden: (0561) 688 555        Rundvee & Gezelschapsdieren: (0561) 612 282

Atypische myopathie

Een andere benaming voor deze aandoening is weidemyopathie.
70% van de paarden welke gediagnosticeerd worden komen te overlijden.

De stof welke de atypische myopathie veroorzaakt is hypoglycine A, vooralsnog is het alleen aangetroffen in de zaden, zaailingen en de bladeren van de Acer Pseudoplatanus L., dit is de gewone esdoorn en de Vederesdoorn.

De ziekte komt vooral in het najaar voor, bij de omslag naar koud, nat en winderig weer.
De bladeren en zaden welke van de bomen waaien zullen dan in de weide terecht komen en kunnen worden opgegeten door uw paard.

Maar het gevaar is na de herfst nog niet geheel geweken, ook in de lente komen er gevallen van de myopathie voor.
Dit komt dan vooral door de zaailingen (kiemen & kiemplantjes) welke een relatief hoge dosis hypoglycine A bevatten.

Welke symptomen kunt u dan opmerken bij uw paard?
Er is meestal sprake van spierzwakte of stijfheid, trillingen in de spieren en zweten.
Ook kan het paard onderkoeld zijn, gaat vaak liggen en moeizaam tot niet opstaan, de bewegingen gaan moeizaam en het paard heeft een hogere hartslag dan normaal.
Een heel bekend symptoom van de myopathie is de koffiekleurige urine ten gevolge van de myoglobine afkomstig uit de kapotte spiercellen.

Vermoedt u dat uw paard last heeft van atypische myopathie?
Twijfel niet en raadpleeg meteen de dierenarts, zorg dat je paard gelijk absolute rust houdt en zorg dat de temperatuur normaal blijft door bijvoorbeeld een deken.

Enkele maatregelen welke je zelf kan nemen om het risico te vermijden is;

• Voorkom het eten van de esdoornbladeren en zaden, ruim de weide dus goed op!
  • Verwijder alle afgevallen bladeren uit je weiland, ook paddenstoelen en eikels
  • Maak een schuilmogelijkheid voor uw paard
  • Goede basisconditie houden
  • Voldoende ruwvoer aanbieden, eventueel aanvullend met brokken ivm de kwaliteit van het gras in de winter
  • Zoutblok aanbieden in de wintermaanden
  • Zorg in het voor en-najaar voor vers drinkwater en zorg ervoor dat er geen mogelijkheid is voor consumptie uit een waterpoel in uw weiland ivm de afgevallen bladeren welke daar in drijven

Wij hopen u met deze informatie een klein beetje geïnformeerd te hebben over deze ziekte.
Heeft u twijfels of toch vragen aan de hand van dit artikel, mail dan naar paarden@dierenkliniekwolvega.nl of neem telefonisch contact op met 0561-688555.